Montering av Elbillader – 5 stk på stolpe

Arbeid utendørs på sommeren er som oftest bare gøy, uheldigvis for meg var dette en omfattende jobb som tok flere dager, som oftest i pøsende byger med gløtt av sol.

Det skal monteres fem elbil ladere av merket Zaptec.
Zaptec er et genialt system og norsk design, vi foretrekker å benytte zaptec sine løsninger når flere elbilladere skal monteres på samme område.
– Se utvalget av elbil-ladere på Elektroimportøren.no

Mange meter kabel – 4x16mm2 PFSP CU

Det fine med Zaptec er nemlig hvordan laderene kommuniserer med hverandre og tilpasser strømtrekket utifra hvor høy belastningen er (hvor mange elbiler som er tilkoblet). Det betyr at man bare behøver å trekke en kabel istedenfor mange individuelle kabler til hver lader.

På parkeringsplassen idag skal det monteres 5 stk på stolper fra Ørsta.

Den verste jobben var faktisk å få kabelen igjennom røret i bakken og inn i hovedtavlen. Her hadde dem som la rørene latt røret gå inn i en slags Y kobling i bakken, hvor to rør ble til ett. Som gjorde arbeidet veldig vanskelig…

… Men med litt vold og vaselin går alt til slutt!

70 stk halvrør i metall skal monteres for å beskytte kabelen mot skader.
Man kunne brukt 4 meter lengder av metallrør istedenfor, men å tre slike metallrør inn på en tykk og bulkete kabel er ikke bare lett det heller.

Å bore et Ø25 hull igjennom vel-armert betong er tidkrevende og rister godt!

På de fleste fikk jeg gravd ut et hulrom under dekket, noen steder som her ble man nødt til å bore på skrått for å få ut kabelen i grei høyde på baksiden.

Mer  Koble dataplugg. RJ45, plugg til Cat5 & Cat6 Ethernet kabel

Kraftige treskruer med ekstra stort hode og plugger må til for å feste stolpene i betongen. Man kunne også brukt ekspansjonsbolter, men jeg syntes det blir penere når man ikke ser mutteren.

For å avmantle en PFSP trenger man en god kniv som er beregnet for avmantling. Her skal man bare lage et snitt og bruke muskler for å dra til side isolasjonen.

Kutter man for dypt med kniven er det veldig fort gjort å kutte av noen kordelere på jordingen.

Tvinn sammen jordlederene med drillen

Så avmantler man isolasjonen som holdes rundt resten av lederne. Her igjen er det viktig å heller kutte litt for lite enn for mye, veldig fort gjort å kutte ned til kobberet og ødelegge isolasjonsevnen.

Koblingsklemmer som følger med Zaptec laderne, disse skal skrus fast med 10 newton i moment.

Søker litt ly for sommerbygene..

Innsiden av laderen og koblingsboksen skal skrus fast med 5 newton. Monter så på dekselet.

Så er det på tide å avmantle kabelen i tavlerommet. Jeg skal opp i koblingsklemmen øverst på bildet til høyre.

For å trekke en kabel igjennom en tavle kan man bruke meterstokken som en liten trekkefjær.

Jordingsklemme og isolasjonstest av kabelen. Alt ok!

Når strømmen slås på trenger laderen 2-3 minutter på å starte opp, analysere hva slags type nettstrøm den er tilkoblet o.l.

Når den lyser grønt kan man bruke Zaptec appen og koble den til. Her var det derimot ikke en god nok Wi-Fi dekning, så nå skal det monteres en WiFi extender i tillegg.

Zaptec har et unikt brukergrensesnitt for administrasjon. Bilde: Zaptec

Laderene vil foreløpig fungere, men kun i en slags “nødmodus” hvor dem gir ut ca 7 Ampere til hver lader. Når WiFi er oppe å går, vil laderne kunne kommunisere med hverandre og tilpasse seg til effektbehovet for å gi maksimal ladehastighet.

Mer  Elektro symboler og forkortelser
Bilde: Zaptec

Når disse blir tilkoblet internett kan også eieren få enda bedre kontroll på hvem som bruker hva, og når. Dette var noe fabrikkeieren ønsket å ha tilgang til.

Se et større utvalg av elbil-ladere hos Elektroimportøren.no

Back to top