Er LED Lys Trygt?

Er LED Lys Trygt?

Hvordan påvirker LED lys og det blå fargespekteret helsen vår? Hva er ulempene, og er det skadelig å bruke LED lys og lyspærer?

LED belysning har nærmest revolusjonert hverdagen vår. Den har lang levetid og er svært energieffektiv.
LED teknologien har ikke bare funnet veien inn i downlights og lyspærer, men den har også forminsket tv’er, datamaskiner og mobiltelefoner.

Rundt om i mange norske kommuner, bl.a i min egen by Kristiansand er arbeidet nå igang med å bytte ut utendørs belysning og gatelys med LED. Men hva er konsekvensen?

 

Ulempene med det blå lyset

Forskere har for ikke så mange år siden oppdaget et pigment i øynene våre som kalles melanopsin, dette pigmentet viser ingen tegn til å ha noen effekt på synet vårt. Men virker å jobbe sammen med vår produksjon av melatonin, kjemikalien som regulerer vår døgnrytme.

  • Lys måles i nanometer, blått lys ligger i området 420 nm og 490 nm

 

Bildet viser det blå lyset fra en lyspære og hvordan det påvirker Melanopsin

Vårt naturlige dagslys inneholder mye blått lys som hjelper oss med å regulere vår “våkenhet”.

LED lys rundt oss, og i våre apparater inneholder også en god del blått lys. Spørsmålet er da om dette vil påvirke vår produksjon av melatonin som igjen vil gjøre det vanskeligere å falle i søvn naturlig.

Så er “blått lys” et helseproblem?
Vel, ja. Men en rekke andre faktorer bestemmer alvorlighetsgraden.

  • Lysintensitet – En LED lyspære plassert nærme ansiktet enn en som er plassert lengre borte.
  • Tid – Jo lengre og langvarig du er eksponert for blått lys jo mer betydelig øker produksjoner av melatonin.
  • Før leggetid – Utsetter du deg selv for LED lys rett før leggetid vil du øke risikoen for konsekvensene av økt melatonin produksjon.
  • Typen LED lys, fargetemperatur påvirker også mengden blått lys.

 

Produksjon av blått lys i forskjellige lyskilder

Disse faktorene er ganske lette å forstå – og enkle å gjøre noe med selv. Men når det gjelder å velge riktig LED-lys i hjemmet er det noen andre faktorer du bør tenke på.

 

LED Lys som ikke utgir mye blått lys

Generelt sett bør man velge lyskilder og lyspærer som utgir mer lys i det røde spekteret fremfor det blå.

Rødt lys finner man gjerne i glødepærer og halogen, flammer og stearinlys. Dette er lys som vi er “vant” med å bli utsatt for, og påvirker ikke vår døgnrytme(Sirkadianrytme).

Blått lys fra PC og mobilskjerm

 

Noen ting du kan gjøre for å unngå blått lys hjemme:

  • Velg lyspærer og downlight med 2700K fargetemperatur – helst enda lavere.
  • Vurder Warmdim Downlight i stue. Disse forandrer fargetemperaturen helt ned til 2000k når man dimmer dem.
    – Jeg bruker Unicone fra Unilamp i stuen min, men det finnes andre rimeligere alternativer på Elektroimportøren.no
  • Unngå LED merket med “Bright White”, “Cool White”, “Daylight White”. Disse vil ha en betydelig større andel blått lys.
  • Velg downlight eller lyspære med en høy RA indeks(Fargegjengivelse). Gode downlights har RA 95+
  • Om tilgjengelig så se på lysmålingene for produktet. Mange større produsenter oppgir nemlig en måling av lys spekteret til produktet.
  • Til soverom, nattbord lys, leselamper etc bør du vurdere å bruke glødelampe eller halogenpærer.
  • Bruk “blåfilteret” på mobiltelefonen. De fleste mobiltelefoner har nå denne muligheten.

 

Forskjeller mellom varmt og kaldt lys

I stue og soverom bør man gå for lys med en varmere farge.

 

Utnytt sollyset når du kan

Fordelene med blått lys

Blått lys er ikke bare dumt, faktisk vil blått lys gi en rekke fordeler (bortsett fra før leggetid).

Det blåe lyset “frisker” oss opp og gjør oss mer årvåkne. Den beste måten å utnytte dette på er å simpelthen gå ut i sola, men det kan være vanskelig for oss på den nordlige halvkule hvor mye av vinteren er ganske mørk.

Faktisk er det mange som benytter seg av lysterapilamper, nettopp fordi de opplever god effekt mot “vinterdepresjon”, Confident-Living.no har f.eks en rekke dagslyslamper.

 

LED Flimmer og Helserisiko

Flimring har blitt assosiert med utmattelse, tretthet og hodepine. Selv om det ikke er forsket mye på dette området enda, er det trygt å si at dette er ikke en naturlig måte å se lys på.

LED flimring kommer av at lyskilden slår seg av og på, ofte så raskt som 200 ganger i sekunder, det gjør at det ikke alltid er enkelt å se med det blotte øyet om ikke flimringen er betydelig.

Man kan derimot forsøke å bruke mobilkameraet og filme en led lyskilde, f.eks et billys. Jeg har selv gjort dette og man kan tydelig se effekten av flimring(noen mobilprodusenter bruker nå programvare for å fjerne denne effekten)..

 

Hvorfor LED flimrer og hvordan unngå det

  • Flimmer på grunn av AC strøm og dårlig filter

AC strøm som man har i hjemmet beveger seg i bølger som veksler i polaritet 50-60 ganger i sekundet (vekselstrøm).
Siden LED er likestrøm (DC) behøver man en LED driver for å forandre AC til DC.

De rimeligste og enkleste led-driverene vil simpelthen bare omforme strømmen uten å jevne ut bølgene. Disse bruker bare en likeretter til å forandre AC strømmen til en kun positiv DC strøm.

Likeretting av AC strøm

Da risikerer man en sterk flimring, 100-120 ganger i sekunder (50/60 Hz AC).

Gode LED drivere inneholder derimot kondensatorer som jevner ut bølgetoppene og forhindrer flimring og spenningstopper.

En kondensator glatter ut spenningen

 

Flimring på grunn av Dimmere

Den nest mest vanlige årsaken til led flimmer er dimmeren.
Den mest anvendelige måten å dimme et led lys er ved pulsmodellering, som er tiden mellom av/på. Dimmere av lav kvalitet vil operere ved 300Hz eller lavere, mens ekte led-dimmere vil operere med 25.000 Hz eller høyere. Dette er så raskt at man ikke vil kunne merke det.

Det beste er å benytte av/på lysbryter for å unngå flimring, men der hvor dimming er nødvendig bør man benytte egnede LED dimmere sammen med en god LED driver.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Back to top